آینده صنعت چاپ با چاپ دیجیتال به کدام سمت می‌رود؟
آبان ۱۲, ۱۳۹۹
چاپ روی بطری به چه شکل انجام می‌شود؟
آبان ۱۴, ۱۳۹۹

چاپ گراور در آینده چگونه خواهد بود؟

چاپ گراور جایگاه خود را حفظ می کند

در سالهای اخیر، صنعت گراور با دشواری های زیادی در بازار چاپ روبه رو بوده است. از صنعت گراور همواره به عنوان غول چاپ و فناوریی که برای تیراژهای بسیار بالا از آن استفاده می شود نام می برند.

ولی همین کاربرد هم اخیرا با پیشرفت های زیادی که در صنعت چاپ فلکسو ایجادشده، تحت فشارهای رقابتی شدیدی قرار گرفته است. ولی امروز با فناوری های جدید سیلندر و ماشین، زمان و هزینه چاپ گراور به شکل قابل توجهی کاهش یافته و همین، آن را در رقابت با دیگر فناوری ها زنده نگه می دارد.

پیشرفت های اولیه ی صنعت گراور را می توان در دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ پیدا کرد. زمانی که فناوری تغییرات سریع قطعات ماشین، زمان چاپ و تعمیر را به شکل قابل توجهی کوتاه کرد. کم کم با کاهش هزینه های مربوط به حکاکی سیلندر، این صنعت به یکی از محبوب ترین و پایدارترین صنایع چاپ تبدیل شد. امروزه، فعالان صنعت چاپ گراور، می توانند تمام کارهای پیش از چاپ، از طراحی و آماده سازی فایل تا چاپ و عملیات تکمیلی بعد از آن را در کمتر از یک هفته انجام دهند.
با مقایسه چاپ گراوور با چاپ فلکسوی امروزی باید گفت که اگر چه چاپ فلکسو در دو سال اخیر به پیشرفت های بسیار قابل ملاحظه ای رسیده و کیفیت این چاپ بسیار بهتر شده است، ولی همزمان با این پیشرفتها، هزینه های چاپ فلکسو نیز به همین ترتیب بیشتر شده و همین اتفاق این صنعت را در رقابت پایاپای و شدید با چاپ گراوور قرار داده است.

صنعت چاپ گراور در کشورهای توسعه یافته ی اروپایی دارای مارکت بسیار خوبی ست؛ بهبودهایی که در سیلندر اسلیوهای گراور صورت گرفته، هزینه های سیلندر و سرمایه گذاری را به شکل زیادی کاهش داده است. بازار چاپ گراوور را می توان در زمینه بسته بندی به شکل قابل ملاحظه ای متوجه شد؛ بسته بندی های انعطاف پذیر نیز صنعت گراور را بیش از گذشته رقابتی کرده است و در کل می توان گفت که در کشورهای اروپایی و آسیایی، بیشترین سهم صنعت بسته بندی تحت قلمرو چاپ گراور قرار دارد.

این در حالی است که در آمریکا، چاپ فلکسو بر چاپ گراور پیشی گرفته است و این به خاطر پیشرفت های قابل ملاحظه دیگر فرایندهای چاپی در پارامترهایی مثل زمان و کاربری آسان تر است.
با این حال باید اذعان داشت که در کشورهای آسیایی و اکثر کشورهای اروپایی، هزینه های چاپ گراور پایین تر است و هنوز از مزیت های خاص این تکنولوژی بهره های زیادی برده می شود؛ مثلا در کشور چین، ۵۰۰۰ و در کره جنوبی، ۳۰۰ ماشین گراور فعال وجود دارد.
۱۵ سال پیش، متخصصان صنعت چاپ بر این باور بودند که چاپ گراور در آینده، بیشتر سهم بازار خود را تسلیم چاپ فلکسو خواهد کرد؛ ولی امروز شاید این هستیم که گراور حداقل توانسته سهم بازار خود را تا به امروز به خوبی محافظت کند، صاحبان صنعت چاپ گراور در این سال ها همه تلاش خود را کرده اند که از مزیت های خاص گراور برای زنده نگه داشتن این صنعت استفاده کنند. اگرچه در سال های اخیر شاهد کاهش سهم چاپ گراور در زمینه های چاپ کارتن و نشر بوده ایم.
این صنعت در زمینه بسته بندی انعطاف پذیر، رشد زیادی داشته است. امروزه بسته بندی انعطاف پذیر بزرگ ترین سهم چاپ گراور از صنعت چاپ است که هم پای رشد آن، رشد می کند. یک مثال خوب برای نشان دادن ضرورت گراور در صنعت بسته بندی، شرینک اسلیو است؛ چاپ و تولید شرینک اسلیو منحصرا در دست چاپ گراور است که اگر چه ممکن است در آینده نزدیک تغییراتی در این زمینه صورت بگیرد ولی مطمئن هستیم که گراور هنوز بزرگترین نقش را در چاپ و تولید شرینک اسلیوها بر عهده خواهد داشت.

چاپ گراور در حال گذار از دوره سنتی به دوره مدرن و پیشرفته است که اگر چه سرعت تغییراتش به پای چاپ فلکسو نمی رسد، ولی در حال رسیدن به نوعی بلوغ در فرایند خود است که آن را برای بازار همیشه در حال تحول جهانی آماده می کند. همچنین گراور دارای خصوصیات منحصر به فردی مثل پایداری بالا، پوشش مرکب عالی و خشک کردن سریع است. چاپ گراور در بسته بندی انعطاف پذیر دارای سه مزیت ویژه است؛ اول اینکه گراور دارای کیفیت بسیار استاندارد است که بهبودهای اخیر فلکسو همه در راه رسیدن به کیفیت چاپ گراور انجام گرفته است. در اینکه چاپ گراور یک پوشش مرکبی عالی به دست می دهد که توسط دیگر فرایندها به آسانی قابل دستیابی نیست.
اوپسیتی با ماتی کار چاپ شده توسط گراوور بسیار فوق العاده است؛ و در آخر اینکه چاپ گراور، خشک شدن های بهتری را میان چاپ رنگهای مختلف فراهم می کند که باعث کنترل بهتر چاپ رنگها و به دست آوردن نتیجه ای درخشان و بی نقص می شود. چاپ گراور دارای مزیت های مشهود بسیاری هم است که از جمله آنها میتوان به چاپ سفارش های بسیار زیاد بدون نیاز به زمان توقف ماشین برای تمیز کردن قطعات و تعویض پلیت اشاره کرد؛ کارهایی که در چاپ فلکسو غیرقابل اجتناب است. همچنین چاپ گراور نسبت به فلکسو بیشتر دوستدار محیط زیست است و میتوان طی فرایند آن از استفاده از حلال های شیمیایی و سمی جلوگیری کرد.

چاپ گراور در زمینه مرکب هم در حال توسعه، توسعه های خوش بینانه ای است.

چاپ گراور در زمینه مرکب هم در حال توسعه، توسعه های خوش بینانه ای است. مرکب های گراور با حذف عوامل مضر برای محیط زیست، به حالت های پایدارتر و سودمندتری رسیده اند، مرکب سفید با پوشانندگی فوق العاده از مزیت های چاپ گراور است. امروزه از مرکب های RFID و ترموکرومیک هم در چاپ گراور استفاده میشود. گراور همچنین این روزها صاحب دو سیستم لمینیتینگ جدید هم شده است ؛ Sterling GL و Arrowbond Ultra که هردو محصول شرکت Flint است و فناوری عملیات تکمیلی چاپ گراور را متحول کرده است.
فناوری گراور در زمینه نشر نیز با چالش های فراوانی روبه رو بوده است؛ نشر گراور توانسته تا حدودی از سهم خود در بازار دفاع کند ولی این صنعت در این زمینه به جایی رسیده که آینده آن را غیر قابل پیش بینی کرده است. گراور در این زمینه اگرچه کیفیت فوق العاده ای به دست میدهد، ولی با بازار رقابتی شدیدی روبه رو است؛ با بالا رفتن قیمت کاغذ در چند ماه اخیر، محبوبیت چاپ گراور ممکن است با خطراتی مواجه شود که حتی کیفیت فوق العاده آن هم نتواند کمک شامخی به ادامه حیات این صنعت در زمینه نشر بکند. اگرچه همیشه پیشرفت های تکنولوژی و مرکب و کاغذ می تواند راه را برای این صنعت باز نگه دارد و به همین خاطر نمی توان در مورد ادامه حیات چاپ گراور در زمینه رسانه نشر نظر قطعی داد.

این مطلب مفید را بخوانید:  مهمترین محصولات و کاربردهای چاپ افست چیست ؟

اگرچه صنعت چاپ گراور در امریکا محبوبیت خود را از دست داده است، این تکنولوژی در صنعت بسته بندی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده و در اروپا نقش مهمی را ایفا می کند. در کشورهای پرجمعیتی مثل هند و چین هم شاهد استفاده پررنگ گراور در سراسر کشور هستیم که با تقاضای یک میلیونی این بازار در حال رشد نیز هست. در اقتصاد در حال توسعه کشورهای آسیایی چاپ گراور در صنعت بسته بندی در حال رشد است و پیشرفت های تکنولوژیکی ای که در گراور صورت گرفته هم آن را در رقابت با فلکسو زنده و سرپا نگه می دارد. همان طور که گفتیم جایگاه گراور در بسته بندی انعطاف پذیر جایگاه ویژه ای ست؛ با نگاهی کوتاه به اندازه سهم فرایندهای دیگر چاپی در بسته بندی انعطاف پذیر متوجه می شویم که سهم گراور در این زمینه بیشتر از دیگر فرایندها است .
دلیل کاهش محبوبیت چاپ گراور در کشور ایالات متحده چیست؟ به چه دلیل آمار استفاده از این فناوری در این کشور کمتر از ۲۰ درصد است، حال اینکه چاپ فلکسو قلمرو گسترده ای از صنایع بسته بندی و کارتنی را تحت سلطه خود دارد؟ و اگر گراور فناوری در حال رکودی ست، چرا کشورهای توسعه یافته ای مانند کره جنوبی هنوز از چاپ گراور به عنوان فناوری کلیدی در صنعت چاپ و بسته بندی استفاده می کند؟

در کشور امریکا تجهیزات چاپ فلکسو آنقدر گسترده و دارای محبوبیت شده که هرروز چاپ گراور بیشتر به حاشیه بازار رانده میشود. همین طور باید گفت که در امریکا مشتریانی که به کیفیت کار نهایی خود به شکل فوق العاده ای اهمیت می دهند، نسبت به کشورهای اروپایی و شرق دور کمتر است؛ پس منطقی ست که تولید کنندگان آمریکایی بخواهند از مزیت به صرفه بودن چاپ فلکسو البته بدون استفاده از تجهیزاتی که فلکسو را از نظر کیفیت همپای گراور می کند، استفاده کنند.

در کشورهایی آسیایی به خاطر نیروی کار ارزان تر، آماده سازی و در کل کار پیش از چاپ فناوری گراور ارزان تر از بازارهای آمریکایی تمام می شود، به همین خاطر است که گراور در کنار مزیت کیفیت بسیار خوب آن، انتخاب بهتری نسبت به چاپ فلکسو تلقی می شود؛ و در آخر باید گفت در امریکا، سرمایه گذاری هایی که بر روی صنعت چاپ گراور می شود بسیار پایین است، به همین دلیل در این کشور خبری از تجهیزات پیشرفته گراور نیست و چاپخانه ها نیز به این تجهیزات دسترسی ارزان و به صرفه ای ندارند.

به طور مثال قیمت سیلندر گراور در امریکا بیش از دو برابر قیمت در کشورهای اروپایی و بیش از سه برابر در کشورهای آسیایی ست. در کشوری مثل کشور المان که دارای قدرتمندترین اقتصاد کل اروپا و قلب تپنده صنعت است، بازار چاپ گراور کماکان نقش بسیار بزرگ و پررنگی را در این صنعت ایفا می کند. سهم بازار گراور در المان نه تنها کوچک تر نمی شود، بلکه هر سال به حجم آن افزوده هم می شود. در حقیقت عمده حجم سفارشات کمپانی بزرگ و برندهای معتبر جهانی که در این کشور تولید می شود، بر عهده چاپ گراور است.

چاپ گراور در تمام سالهایی که با چالش های سخت و رقابتی مواجه بوده، پیشرفت های فوق العاده ای هم داشته است؛ بهبودهایی که در اتوماسیون پیش از چاپ، حکاکی های سریع سیلندر و زمان تحویل کار بسیار سریع تر از گذشته انجام شده، تولیدات و به صرفه بودن کل فرایند را به شکل بارزی بهینه کرده است. در واقع امروز می توان گفت که با پایین آمدن هزینه ها، چاپ فلکسو از لحاظ به صرفه بودن هیچ مزیتی بر چاپ گراور ندارد.

هزینه های چاپ فلکسو در طی سالهای اخیر به خاطر پیشرفت هایی که در کیفیت خود داشته، بیشتر شده و بنابراین مزیت به صرفه بودن خود را که در قدیم داشت، دیگر ندارد. از طرف دیگر، چاپ گراوور برای ماندن در این رقابت، سرسختانه تلاش کرده تا فرایندهای تولید خود را بهبود و سرعت ببخشد؛ مثلا تکنولوژی حکاکی لیزر سلکاسی بر روی سیستم های مسی، از پیشرفت های بارز این فرایند بوده است.
از آنجایی که زمان تحویل کار و بهره وری در صنعت بسته بندی بسیار کاهش یافته و هر روز در حال تحول است، تمام فرایندهابی که در این زمینه فعال هستند نیز باید بتوانند خود را به این تغییر و تحول سریع برسانند. چاپ گراور هم خوشبختانه از این قافله چاپ عقب نمانده و هر روز در حال تسریع بخشیدن به کل فرایند خود است؛ سیستم حکاکی سلکاسی، می توان به طور مستقیم بر روی سیلندر مسی حکاکی کند و نه تنها حکاکی ای با میزان شارپ بودن بسیار بالا به دست بیاورد،

بلکه کار حکاکی لیزر را نیز بسیار آسان تر کرده و بهره وری کار را بالا برده است. امروزه حتی پکیج رنگ های استاندارد مخصوص گراور هم به بازار عرضه شده است. جریان کاری پیش از چاپ نیز از جمله فرایندهایی ست که به لطف فناوری های جدید تا حد ممکن بهینه شده و آماده سازی سیلندرهای حکاکی نیز بسیار آسان تر شده است؛ به این ترتیب که فایل کار چاپی مستقیما از آژانس سفارش دهنده، به سیستم چاپخانه ارسال شده و بعد مستقیما برای حکاکی روی سیلندر فرستاده می شود. ولی در گذشته نزدیک، برای آماده سازی فایل چاپی و هماهنگ کردن آن با سیلندر چاپ، حداقل چند ساعت زمان لازم بود. این تحولات اخیر نه تنها باعث صرفه جویی در زمان پول است، منجر به بالا رفتن کیفیت نهایی چاپ نیز خواهد شد .

با این اوصاف آینده چاپ گراور چگونه خواهد بود؟

آیا در چند سال آینده شاهد جایگزین شدن این صنعت قدیمی با فرایندهایی مثل فلکسو و چاپ دیجیتال خواهیم بود؟به عقیده متخصصان فعال در این حوزه و حتی فعالان حوزه چاپ فلکسو، جایگاه چاپ گراور هنوز آنقدر محکم و نقش آن آنقدر عمده هست که وجودش در صنایع بزرگی مانند بسته بندی تا سالیان درازی در آینده لازم و ضروری باشد. سهم گراور در صنعت بسته بندی در حال تحول امروزی برای چاپخانه داران بیشتر کشورهای جهان سهمی غیرقابل چشم پوشی ست به گونه ای که نبود آن مطلقا نمی تواند توسط فناوری های دیگر جبران شود.

چاپ فلکسو اگرچه امروزه فناوری بسیار پیشرفته ای مخصوصا در زمینه ی کارتن و کاغذهای گراماژ بالا به حساب می آید، قطع به یقین نمی تواند پاسخگوی سهم گراور در زمینه ی صنعت بسته بندی باشد. در واقع این دو فناوری در تمام این سال ها در کنار یکدیگر شاهد افت و خیزهای بسیاری بوده اند و در طی سالها رشد و تکامل، امروز می توانند به عنوان دو فناوری مکمل و نه جایگزین هم در صنعت چاپ و بسته بندی به کار بروند.

شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید