انتخاب نوع کاغذ در چاپ کارت ویزیت
آبان ۱۵, ۱۳۹۹
مزایای چاپ دیجیتال لیبل نسبت به چاپ فلکسو لیبل چیست؟
آبان ۱۷, ۱۳۹۹

انواع مختلف مقوا در سال ۲۰۲۰ کدام است ؟

مقوا چیست؟

مقوا در حقیقت شکل ضخیم تری از کاغذ است که از سختی قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و نور را از خود عبور نمی دهد. مقوا در انواع مختلف و با روش های گوناگون تولید می شود،

اما مهم ترین وجه تمایز آن مربوط به مواد اولیه به کار رفته در ساخت مقوا می باشد. مقوای سنگین مثل آنچه که در بسته بندی و جلدسازی مصرف می شود، به وسیله ماشین های چند سیلندری و یا ماشین های مقواسازی Vat تولید می شوند.

مقوا‌ها و انواع آنها و داشتن اطلاعات کافی از آنها میتواند در بسته بندی کالا و سفارشات مربوط به کارهایی که برای محافظت از کالاهای شکننده استفاده می‌شود. در محتوایی که بنام انواع کاغذها در سایت نوشتیم شما را با انواع کاغذ ها آشنا کردیم، اگر هنوز مقاله انواع کاغذ را مطالعه نکردید پیشنهاد میکنم مقاله انواع کاغذ را مطالعه کنید و سپس به مطاله این مقاله که در تکمیل آن نوشته شده است بپردازید.

مقواهای مورد استفاده در چاپ، معمولا با ماشین کاغذسازی تولید می شوند و عبارتنداز :

خمیر مقوا Pulp board

غالبا با استفاده از یک یا دو توری سیمی و با مواد سنگین تر ساخته می شود، مقوای سنگین با چسباندن لایه های مقوا به یکدیگر تولید می شود.

چند لایه چسبیده Paste board

این نوع مقوا را با چسباندن یا لمینت کردن ورقه های کاغذ به دو طرف بدنه مقوا تولید می کنند، که نسبت به مقوای معمولی از کیفیت پایین تری برخوردار است و یا با چسباندن دو یا سه لایه مقوا به یکدیگر و براساس ضخامت موردنیاز مقوای دوپلکس یا دولایه وتری پلکس یا سه لایه را تولید می کنند. پرداخت و یا پوشش دادن مقوا در یک و یا دو طرف آن امکان پذیر است.

انواع مختلف مقوا

از کاربرد انواع مقواها آگاه هستید. مقواها اغلب برای بسته بندی استفاده می‌شوند. اگر کاغذی در گراماژ بالای ۲۰۰ گرم تولید شود به آن مقوا گفته می‌شود، اگر مقوای تولید شده کمتر از ۲۰۰ گرمی باشد، در ردیف کاغذ قرار می گیرد.
بیشتر بخوانید : چند نوع کاغذ داریم و هر کاغذ برای چه کاری مورد استفاده قرار میگیرد؟

خمیر مقوا Pulp board

خمیر مقوا نیز مانند خمیر کاغذ تهیه شده و زیر و روی آن با یکدیگر متفاوت است. مقوا را با استفاده از دو توری آبگیر تولید می کنند که با پیوستن دو رول مجزا به یکدیگر در ماشین کاغذسازی تولید می شود. کیفیت مقوا بستگی به نوع خمیر آن دارد و ممکن است از نوع مکانیکی و یا شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو باشد. پرداخت آن معمولا به صورت مات است. مقوای سفید و رنگی با ضخامت ۲۰۰ تا ۷۵۰ میکرون ساخته می شود.
بیشتر بخوانید : بهترین کاغذ فروشی تهران کدام است ؟

مقوای کارتی Index

مقوای کارتی معمولا برای کار در سیستم‌های اداری و ثبت آمار، انبارداری و موارد مشابه مصرف می شود، که در انواع مختلف و با رنگ‌های گوناگون تولید می شود. مقوای کارتی را با استفاده از یک یا دو توری آبگیر در ماشین کاغذسازی و با پرداخت نهایی خوب و قابلیت چاپ و نوشتن تولید می کنند.
بیشتر بخوانید : معرفی ۱۰ تولید کننده برتر کاغذ در ایران

مقوای چند لایه Paste board

مقوای چند لایه از مقوای معمولی سخت تر و محکم تر است و با چسباندن دو لایه مقوا به لایه میانی که از ضخامت معین برخوردار است تهیه می‌شود، کاغذهای چسبیده شده به لایه میانی می توانند سفید و یا رنگی باشند و به این ترتیب مقوای ضخیم تری نسبت به مقوای تهیه شده از خمیر به دست می آید.

مقوای سه لایه Triplex board

این مقوا از سه لایه تشکیل شده در حالی که مقوای دو لایه یا (duplex board) از دو لایه یکسان تشکیل می شود که در شرایط مرطوب بر روی ماشین به یکدیگر متصل شده و از نظر کیفیت و رنگ متفاوت هستند. مقوای ساخته شده از چند لایه به هم چسبیده را باید با انواع دیگری که با استفاده از خمیرهای مختلف ساخته می شوند متمایز نمود. یک مقوای سفید ممکن است از دو نوع خمیر مختلف ساخته شده باشد که قسمتی از آن خمیر بازیافتی و یا خمیر مکانیکی باشد و با استفاده از دو رول جداگانه در ماشین کاغذسازی به یکدیگر پیوسته شده باشند. ضخامت مقوای چند لایه از ۲۸۰ میکرون به بالا و تا ۲۵۰۰ میکرون می باشد.

مقوای اندود شده Coated art board

این نوع مقوا ممکن است از خمیر و یا چسباندن لایه های مختلف به یکدیگر ساخته شده باشد، که یک یا دو طرف آن را اندود می کنند. مقوای پشت پارچه ای و یا مقوایی که در مرکز آن از الیاف پارچه استفاده شده در مواردی که استحکام زیاد موردنظر باشد، مصرف می شود. در مقوای پشت پارچه ای از الیاف پارچه و کتان در بافت پشت مقوا استفاده می شود و نوع دیگر آن را به شکل سه لایه می سازند که یک لایه از الیاف پارچه در بین دو لایه از کاغذ و یا مقوا قرار داده می شود.

مقوای کاهی Straw board

در ساخت این نوع مقوا از الیاف کاه و ساقه گیاهان استفاده می شود، که عمدتا برای ساخت کتابهای جلد سخت مصرف می شود. مقوای کاهی معمولا نسبت به انواع دیگر مقوا، از قیمت کمتری برخوردار است و مصرف چاپی ندارد، مقوای ضخیم و مقوای جعبه سازی نیز مشابه مقوای کاهی هستند که نسبت به آن از کیفیت بهتری برخوردار می باشند.

این مطلب مفید را بخوانید:  دولت به تعهد پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی عمل نکرد
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید