سیستم چاپ هلیوگراور چگونه است ؟
آبان ۶, ۱۳۹۹
جلوه های ویژه در چاپ
آبان ۸, ۱۳۹۹

چاپ افست روی فلز چیست ؟

آنچه که از چاپ افست به ذهن می آید، چاپ روی کاغذ و مقوا است. اما با این سیستم چاپ که یکی از با کیفیت ترین سیستم های چاپ محسوب می شود، می توان روی جنس های متنوع دیگری غیر از کاغذ و مقوا نیز چاپ کرد. از جمله این مواد می توان از فلز نام برد یعنی آنچه که شما در قوطی های رب گوجه فرنگی، تن ماهی، آب میوه های مختلف، بسته بندی رنگ های قوطی و میبینید معمولا با این شیوه چاپ شده است.

مراحل انجام چاپ افست روی فلز چگونه است ؟

مراحل انجام کار در چاپ افست روی فلز تا حدود زیادی شبیه به چاپ افست روی کاغذ است. در اینجا به چند تفاوت اساسی اشاره می شود. در این شیوه چاپ، معمولا در کارهایی که به شکل تن پلات است یا طرح به گونه ای است که ظرافت خاصی در آن بکار نرفته است، از زینک های مسی که مقاومت بیشتری دارند و امکان چاپ در تیراژهای بالاتری را میسر می سازند استفاده می شود. اما در کارهای ظریف از همان زینکهای آلومینیومی استفاده می شود که حتما بایستی سوزانده شوند. قبل از اینکه عملیات چاپ روی فلز انجام شود ورقه های فلز را، که اغلب به شکل قوطی های مواد خوراکی در خواهند آمد، با پوششی از لاک، اندود کرده و سپس برای چاپ ارسال می کنند. در روی ورقه های فلز که ضخامتی حدود 0/18 تا 0/3 میلی متر دارند، بسته به نوع کار، ممکن است ابتدا به عنوان آماده سازی چاپ، یک رنگ سفید چاپ شود.

این رنگ سفید باز هم بسته به نوع سفارش ممکن است مرکب چاپ باشد یا لاک سفید و حتی ممکن است نیاز به دو بار چاپ، در زیر کار باشد تا سطح فلز کاملا پوشیده شده و رنگهای چاپ به خوبی بر روی آن نمود پیدا کنند.

به دلایل مختلف از جمله جنس فلز، نوع مرکب های استفاده شده و فشاری که سیلندر لاستیک بر سطح فلز وارد میکند، معمولا رنگ های تن پلات را از ترام جدا می کنند تا کیفیت کار در هر دو (ترام و تن پلات ) قابل کنترل باشد. پس از چاپ، عملیات ورنی روی فلز انجام می شود و به دنبال آن ورقه های فلز در یک خط بطور جداگانه به روی قفسه های مختلف قرار گرفته و به شکل ردیفی وارد کوره خشک کن می شوند که بطور معمول ۱۵ متر طول دارد. در انتها، ورقه های فلزی چاپ شده روی هم قرار گرفته و جهت برش و تبدیل به قوطی به کارگاه قوطی سازی می روند.

فضای کار در محیط چاپخونه افست روی فلز به دلیل وجود کوره های خشک کن و ورقه های فلز، بسیار گرم و پر سروصداست. کوره های خشک کن دارای سیستم خنک کننده هستند، بطوریکه بعد از حرارت دادن به ورقه های فلزی چاپ شده و قبل از آنکه ورقه ها در طرف دیگر کوره روی هم قرار گیرند، کلیه ورقه ها در مسیر خود خنک می شوند تا در انتها به یکدیگر نچسبند. سیستم خنک کننده از یک طرف هوا را به روی قطار ورقه های فلز فرستاده و از طرف دیگر هوا مکیده شده و به بیرون هدایت می شود. در نوبت چاپ و قبل از چاپ رنگ دیگر، ورقه های فلز بایستی از کوره خشک کن رد شوند.

بسته به نوع محصولاتی که در قوطی های فلزی قرار میگیرند بایستی از پوشش های مختلفی برای داخل قوطی استفاده کرد. در هر حال پوشش یا لاکی که برای محافظت از مواد داخلی قوطی بکار می رود در حرارت های بالا بر روی سطح فلز قرار میگیرد. به همین خاطر در مرحله اول و قبل از انجام هر گونه چاپی بایستی وضعیت پوشش داخلی مشخص گردد. به دلیل آب شدن رنگهای چاپ در کوره ای که جهت پوشش دادن به فلز بکار می رود، نمی توان فلز را پس از چاپ، پوشش داد و این کار حتما بایستی قبل از چاپ انجام شود.

با استفاده از چاپ افست روی فلز روی چه متریال هایی امکان چاپ وجود دارد ؟

فلز به شکل ورق
ورق
چاپ جعبه محصولات مختلف همچون، شیرینی، اسپری، رب گوجه، شیر خشک، چای، گز، کرمها و …

در طراحی برای چاپ افست روی فلز چه مواردی را باید رعایت کرد ؟

در سیستم‌های چاپ، هر چه جنس مواد چاپ شونده لغزنده تر باشد کنترل رجیستر شدن رنگها سخت تر است. در این شیوه چاپ نیز این مشکل وجود دارد. بنابراین طراحان بایستی دقت مضاعفی داشته باشند. در این شیوه چاپ بهتر است که ترامها از تن پلات جدا شود. بدین معنی که اگر رنگ مشکی هم بصورت تن پلات (solid) در طرح وجود دارد و هم بصورت ترام، بهتر است که برای رنگ مشکی تن پلات زینک جداگانه تهیه شود.

همچنین برای رنگهای دیگر نیز که هم به صورت تن پلات آمده اند و هم ترام، بایستی به همان شکل گفته شده برای رنگ مشکی عمل کرد. از تکنیک Overprint و Trapping در هر موردی که امکان استفاده وجود باید دارد استفاده کرد. مثلا در یک طرح نوشته ها به رنگ آبی تن پلات آمده است و زیر آن رنگ زرد است، در این مورد بهتر است برای جلوگیری از سفیدک از Trapping استفاده کنید.

منبع : تولید محتوای چاپخانه

بیشترین سهم صنعت چاپ جهان متعلق به کدام کشور است؟

این مطلب مفید را بخوانید:  آنچه باید در مورد مرکب‌های چاپ فلکسو بدانید
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید