چاپ روتوگراور چیست ؟
مهر ۲۹, ۱۳۹۹
استنسیل Stencil چیست ؟
آبان ۲, ۱۳۹۹

بیشترین سهم صنعت چاپ جهان متعلق به کدام کشور است؟

نگاهی به وضعیت صنعت چاپ در جهان نشان می دهد آمریکا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، انگلستان، هند، اندونزی و چین در حال حاضر بیشترین سهم صنعت چاپ جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

چاپ، یکی از صنایعی است که زمینه ساز وقوع بسیاری از تحولات در جهان شده و در حال حاضر نیز بخش عظیمی از درآمدهای کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص داده است، هرچند با تحولات قرن اخیر، این صنعت نیز تحولات زیادی را تجربه کرده، اما آنچه هنوز هم به طور تقریبی در تمام دنیا مشترک است، این است که کارگران صنعت چاپ به طور معمول از آموزش های غیررسمی برای افزایش مهارت خود استفاده می کنند و به معنای دیگر در بحث آموزش چاپ، نقش تجربه از سایر مولفه ها پررنگ تر است. با این حال با رشد فناوری و ظهور فناوری های تازه در صنعت چاپ، اشتغالزایی برای کارگران عادی به سرعت در حال کاهش است چرا که فناوری پیشرفته پیش از هر چیز نیازمند تکنسین هایی ماهر و آموزش دیده است.

آمریکا، شریک صنعت چاپ هند

چاپ که در تعاریف به معنای تولید نسخه های متعدد از یک تصویر با متن است، یکی از صنایع مهم هند به شمار می آید. انواع سنتی چاپ در این کشور شامل چاپ برجسته، سنگی، لیتوگرافی و چاپ روی صفحه نمایش است. این صنعت در هند به سرعت در حال رشد است و در این میان آمار ۳ هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل رشته مهندسی چاپ نیز گواه همین موضوع است، در این میان چاپ بسته بندی با سرعت بیشتری نسبت به زیر شاخه های دیگر این صنعت در حال بروز شدن است. کارشناسان روند رشد مثبت این صنعت در هند را به دو دلیل اصلی گسترش سواد و به همراه آن پیشرفت تجارت و صنایع در این کشور می دانند. با این حال صنعت چاپ در بازارهای داخلی هند با موفقیت چندانی مواجه نیست، چرا که درصد افراد باسواد و علاقه مند به مطالعه در این کشور بسیار پایین است و بر همین اساس از مجموع ۴۹ هزار نشریه هندی، درآمد سالانه آنها در کل رقمی حدود یک میلیارد دلار عنوان شده است. این آمار را می توان به تعبیری دیگر شکست صنعت چاپ در بازارهای داخلی هند خواند، بر همین اساس نیز این کشور علاوه بر تاکید بر سوادآموزی، عمده تمرکز خود را بر بازارهای بین المللی گذاشته است و انتظار دارد رقم رشد خود را به میانگین ۶ درصد در سال نزدیک کند.

نگاهی به گذشته صنعت چاپ در این کشور از تحولات عظیمی خبر می دهد. صنعت چاپ هند از اوایل دهه ۹۰ میلادی و همزمان با آغاز روند خصوصی‌سازی درهای خود را به نحوی بر روی مدرنیته گشود و این کشور با سرمایه گذاری بر این صنعت توانست از فناوری و ماشین آلات پیشرفته استفاده کند، هند به سرعت توانست گامی فراتر بگذارد و در زمینه ساخت ماشین های چاپ نیز فعال شود به طوری که با ظرفیت بالای تولید و نیز رعایت استانداردهای بین المللی در فرآیند ساخت به یکی از سازندگان عمده چاپگرها و دستگاه های چاپ تبدیل شده است. در حال حاضر درآمد این صنعت در هند از مرز ۱۱ میلیارد دلار گذشته است و محصولات خود را به بیش از ۱۲۰ کشور جهان از جمله کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته و به ویژه چین، آمریکا، ژاپن، کره، استرالیا و اروپا صادر می کند.

بنابر آمارهای منتشر شده از سوی دولت این کشور، در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار شرکت هندی فعال در زمینه چاپ در شهرهایی از جمله دهلی نو، کلکته، بمبئی، حیدرآباد، چنای و سیواکاسی مشغول فعالیت هستند و در مجموع توانسته اند بیشترین تعداد پرس چاپ را نیز از آن خود سازند. هند در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست از طریق این صنعت به درآمدی ۲۱ میلیارد دلاری دست یابد و رشد خود را در این زمینه افزایش دهد به طوری که سرعت چشمگیر رشد این کشور در صنعت چاپ توجه سرمایه گذاران خارجی را به سوی خود جلب کرد و حمایت های دولتی نیز باعث شد کشورهایی از جمله امریکا سهم عمده ای از صنعت چاپ هند را از آن خود سازند.
بیشتر بدانید : معرفی ۱۰ شرکت برتر فروش دستگاه‌های چاپ بنر و پارچه در ایران
بازار ماشین آلات صنعت چاپ

با نگاهی به دیگر کشورهای آسیایی و مروری بر صنعت چاپ ژاپن می بینیم که صنعت چاپ این کشور در حال تجربه تغییرات عمیقی در زمینه رسانه های چاپی است. این تغییرات که با گذر از رکود اقتصادی طولانی و تجربه تحولات اجتماعی و جغرافیایی این به وجود آمده باعث شده تا با وجود پیشرفتهای چشمگیر این صنعت، بازار صادرات ماشین های چاپ ژاپنی ۱۱ درصد کاهش یافته و صنعت چاپ ژاپن با شرایط خطر مواجه شود؛ روندی که گذر از آن نیازمند رو آوردن به نیازهای روز جامعه، تزریق سرمایه و تحمل ضررهای اولیه است. اندونزی، از دیگر کشورهایی است که با داشتن بزرگترین اقتصاد در جنوب شرقی آسیا و سهم بالای تولید توانسته پا به پای کشورهای در حال توسعه صنعت چاپ خود را گسترش دهد. نرخ رشد این صنعت در اندونزی ۳۸ درصد عنوان شده که شامل چاپ افست، فلسکو و چاپ دیجیتال می شود.

اما در چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، صنعت چاپ وضعیتی پایدار را تجربه می کند. در طرح ۵ ساله رشد صنایع چین، صنعت چاپ با رشد ۱۹ درصدی خود توانسته سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص دهد و علاوه بر این یکی از بزرگترین تولید کنندگان ماشین آلات چاپ در جهان شناخته شود. در سال ۲۰۱۲ میلادی اعلام شد که بیش از ۱۰ هزار شرکت چاپ در این کشور وجود دارد که زمینه اشتغال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را فراهم آورده است.

کشور آلمان که پیشگام صنعت چاپ به شمار می آید،
خرده فروشی، نیروی محرکه صنعت چاپ آلمان

در کشور آلمان که پیشگام صنعت چاپ به شمار می آید، اوضاع، کمی برخلاف میل این صنعت می شود. آلمان نیز با داشتن بزرگترین بازار چاپ اروپا، یکی از برترین های جهان در این صنعت به شمار می آید صنعت چاپ آلمان در سال ۲۰۱۱ میلادی و پس از عبور از بحران مالی سال ۲۰۱۰ میلادی توانست پیشرفت کند، با این حال و در مقایسه با سایر کشورهای جهان، اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. براساس آمارهای منتشر شده در همین سال، صنعت چاپ نسبت به سال قبل تر خود با سقوط ۱۱ درصدی مواجه شده بود که آماری چندان خوشایند به شمار نمی آید. جمع درآمد این صنعت به رقم ۱۶ میلیارد یورو رسید در حالی که تا پیش از وقوع بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی، درآمد این صنعت به مرز ۵/۱۸ میلیارد یورو رسیده بود. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار شرکت چاپ و بیش از ۱۵۰ هزار نیروی انسانی در این صنعت مشغول به کار هستند و به طور متوسط هر یک از این شرکت ها ۱۹ نفر را به استخدام خود در آورده است.

این مطلب مفید را بخوانید:  تاثیر چاپ دیجیتال در صنعت دیجیتال

صنعت چاپ در آلمان حدود از ۸۰ درصد از بازار نشر این کشور را زیر پوشش قرار داده است. از نظر روش های چاپ، چاپ افست ۶۲ درصد، چاپ فلکسو ۲۱ درصد، چاپ گراور ۱۳ درصد، چاپ دیجیتال ۱۲ درصد و سایر چاپ های نوین ۱۲ درصد انواع چاپ در این کشور را تشکیل می دهد.

ارزش صادرات صنعت چاپ المان حدود یک میلیارد یورو عنوان شده و مشتری اصلی آن کشورهای سوئیس، اتریش، فرانسه، هلند و انگلیس است. آلمان در حال حاضر عمده واردات خود را از کشورهای چین، بریتانیا، فرانسه ، لهستان و اتریش انجام می دهد. در آلمان، نیروهای محرکه توسعه صنعت چاپ، صنعت خرده فروشی و بازار کتاب است.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی فدراسیون صنایع چاپ بریتانیا، گردش مالی صنعت چاپ بریتانیا بیش از ۳/۱۴ میلیارد پوند رسیده و نام این کشور را به عنوان یکی از تولید کننده بزرگ محصولات چاپ در جهان مطرح کرده است. بیش از ۱۰ هزار شرکت چاپ و ۱۶۰ هزار نیروی انسانی در بخش صنعت چاپ انگلیس مشغول به کار هستند و توانسته اند صنعت چاپ این کشور را به سوی دیجیتالی شدن پیش ببرند. در کنار این کشور، ایتالیا نیز در صنعت چاپ فعال شده و عمده محصولات خود را در این صنعت به آمریکا، آلمان، چین و فرانسه صادر می کند.

شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید