معایب و مزایای چاپ فلکسو
آبان ۵, ۱۳۹۹
چاپ افست روی فلز چیست ؟
آبان ۷, ۱۳۹۹

سیستم چاپ هلیوگراور چگونه است ؟

در روش چاپ هلیوگراور سطح تن پلات یک دست و پیوسته روی سیلندر قرار گیرد، مرکب از آن میریزد و به اصطلاح شُره میکند. در چاپ هلیو حروف بسیار نازک نیز به صورت ترام چاپ میشوند. بهترین مشخصه تشخیص این روش چاپی، این است که کناره های حروف زیر ذره بین، به صورت رنجه دار دیده میشوند لبه آنها ناصف است.
مقایسه سیستمهای چاپی

سیستمهای مختلف چاپ را از نظر چگونگی سطح مرکب گیری روی فرم چاپی به چند دسته تقسیم میکنند:
• برجسته (لترپرس)
• همسطح (افست)
• گود (هلیوگراور)

هلیوگراور طریقه ای است که در حال پیشرفت کامل است. در حال حاضر در ایران ماشینهای پیشرفته ای در حال کار است که با سیستمهای کنترل انطباق که همان میزان کردن رنگها بر روی هم میباشد، سیستم کنترل غلظت مرکب بر روی آنها نصب شده که میتواند حداکثر تا سرعت ۲۵۰ متر در دقیقه کار کند.
چاپ گود

سیستم چاپ هلیوگراور و یا چاپ گود یکی از بهترین سیستم های چاپ در دنیا محسوب میشود. هلیوگراور (چاپ گود) عبارت است از: سیلندرهایی که طرح مورد نظر بر روی آن به وسیله ماشینهای لیزری یا بوسیله شیمیایی به صورت گود ساخته میشود. در عمل چاپ حفره ها و گودی های روی سیلندر پر از مرکب میگردد و سطح سیلندر به وسیله تیغه دکتر بلید پاک و بعداً عمل چاپ انجام میشود.
آماده سازی چاپ گود که تکامل همان کنده کاری روی فلز است امروزه بسیار پیشرفت کرده است. شاید مؤثرترین پیشرفت های تکنولوژی پیش از چاپ در روش چاپ هلیوگراور به وقوع پیوسته باشد. چون امروزه مجموع اسکنر و کامپیوتر، اطالعات مربوط به تفکیک رنگی و صفحه لی آوت شده، توسط لیزر روی سیلندر کپی میشود و سیلندر رنگهای مختلف، بدون کمترین خطا از این طریق ساخته میشود.
ترام در چاپ هلیوگراور

هلیوگراور کارهایی را با ترام ۱۰۰ خط و ۱۲۰ خط در سانتیمتر نیز چاپ میکند، به همین دلیل طیف رنگها و تغییرات پیوسته آنها، لطافت و زیبایی خاصی به کار میبخشد. ترام های ۱۰۰ و ۱۲۰ خط در سانتیمتر معمولا برای کارهایی است که روی کاغذ چاپ میشود و روی سلفون که جذب مرکب آن کم است تا ترام ۸۰ استفاده میشود. دانه های ترام هلیو همه به یک اندازه اند. در مرحله اسیدکاری نیز باید توجه شود که کیفیت ترام ها حفظ شود
مزایای چاپ گود

محصول چاپ با ماشین هلیوگراور بسیار بهتر از دیگر چاپ ها میباشد و مزیتهای آن عبارت است از :

خشک شدن سریع مرکب
بی بودن آن
قابل استفاده برای تیراژهای بالا که میتواند از هر سیلندر آن تا یک میلیون یا بیشتر چاپ گرفت .
بر روی فیلم های بسته بندی فویلهای آلومینیومی، کاغذ، مقوا، پارچه و حلبهای بسته بندی تقسیم هلیوگراور چاپ مینماید.
چاپ مجلههای پرتیراژ برای کم تیراژ مقرون به صرفه نیست.
در چاپ هلیوگراور علاوه بر انواع فیلمهای بسته بندی، میتوان از کاغذ متوسط و با گیرایی مرکب بالا نیز استفاده نمود مشروط بر اینکه سطح کاغذ صاف و هموار باشد
مصرف کم مرکب؛ با وجود اینکه چاپ هلیوگراور پررنگ تر به نظر میرسد

استنسیل Stencil چیست ؟

این مطلب مفید را بخوانید:  تعریف چاپ سه‌بعدی و تاریخچه چاپ سه‌بعدی
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید