بهترین کاغذ برای چاپ کدام است ؟
شهریور ۲۱, ۱۳۹۹
چاپ لیتوگرافی مستقیم چگونه بوجود آمد؟
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹

چرا مرکب‌های چاپ دیجیتال مهم هستند ؟

وقتی نوبت چاپ دیجیتال می رسد، طیف گسترده ای از مرکب ها برای استفاده در موارد مختلف را می توان نام برد که هر کدام فرمولاسیون و رفتار خاص خود را دارند. رفتارهای خاص یک مرکب ، همان چیزی است که چاپ خانه داران برای انتخاب نوع مرکب، کیفیت و هزینه نهایی، مورد بررسی قرار می دهند. این مقاله شرایط عملکرد مطلوب مرکب ها را در انواع بسته ها و سهم مرکب ها از آینده چاپ جهان را بررسی می کند.

هسته مرکزی چاپ جوهر افشان، مرکب آن است که از پیگمنت های شناور در حامل ساخته شده است. همانطور که می دانید وظیفه حامل، انتقال پیگمنت ها به بستر چاپ و سپس تبخیر یا خشک شدن به روش های گوناگون است. با انتخاب مرکب نادرست برای چاپ بر روی یک خاص، فوری متوجه نتیجه بد کار خواهید شد، از آنجایی که امروزه چاپ بر روی هیچ نوع بافت و بستری غیر ممکن نیست، انتخاب صحیح مرکب بسیار مورد توجه و ضرورت چاپخانه داران قرار می گیرد. چاپ کارهای هنری و گرافیکی ظریف و مدرن، مهمترین زمینه برای ضرورت وجود طیف گسترده ای از مرکب ها است؛ در کارخانه های خودرو سازی یا صنایع دکوراتیو که درآوردن رنگ مناسب و انتقال آنها به محصول بسیار حساس است، نقش حامل مرکب برای انتقال پیگمنت ها بسیار اساسی است.

ارزانترین و پایدارترین حامل مرکب، آب است. ولی بعد از انتقال مرکب به بستر، باید از روی آن تبخیر شود. از آنجایی که آب در حفره های مقواهای غیر پوشش می ماند و تبخیر نمی شود، پس در مورد مقواهای بدون پوشش، نمی توان از مرکب های پایه آب استفاده کرد. مرکب های آبی، ارزان و دارای پایداری بسیار خوبی هستند. همچنین این مرکب ها می توانند تصاویری شارپ و با رنگ های زنده ایجاد کنند. در ضمن طیف رنگ های این مرکب توسط ۱۲ رنگ اصلی قابل گسترده شدن است که آن ها را برای چاپ عکس و پوستر مناسب می کند. مرکب های پایه اب بیشتر مناسب چاپ فضاهای داخلی هستند ولی با لمینت می توان ان ها را برای فضاها و محیط های بیرونی نیز مناسب کرد.

چاپ کارهای هنری و گرافیکی ظریف و مدرن، مهمترین زمینه برای ضرورت وجود طیف گسترده ای از مرکب ها است؛ در کارخانه های خودروسازی یا صنایع دکوراتیو که در آورن رنگ مناسب و انتقال آنها به محصول بسیار حساس اس، نقش حامل مرکب برای انتقال پیگمنت ها بسیار اساسی است.

از دیگر مزیت های چاپ با مرکب پایه آب، بی بودن آن نسبت به مرکب پایه حلال و یووی است که همین مزیت، آن را برای چاپ بسته بندی های مواد غذایی یا بسته بندی محصولات مرتبط با کودکان و بیماران نیز مناسب کرد. بسیاری از کارخانه های صنایع پارچه ای نیز تنها از مرکب های پایه آب در تولیدات پارچه های خود استفاده می کنند. مرکب های دارای سابلیمیشن پایه آب، مناسب ترین گزینه برای چاپ پارچه های پلی استری است. در پروسه چاپ پارچه، حرارت به شکل پرس، مرکب را به نقطه جوش می رساند و حامل آن را تبخیر می کند به این ترتیب، پیگمنت ها بر روی پارچه باقی می مانند. پس از سرشدن پارچه، پیگمنت بر روی پارچه سوخته و با آن پیوند محکمی تشکیل می دهد. پروسه توضیح داده شده، مربوط به تکنولوژی لاتکس است که از چند دهه پیش توسط کمپانی های معتبری مثل HP و Mimaki به بازار عرضه شده است. در تکنولوژی لاتکس از آب له عنوان حامل اصلی مرکب و یک فاکتور بسیار مهم در پایداری محیط زیست نام برده می شود. البته در فرآیند هم حجم قابل ملاحظه ای انرژی صرف پاک کردن آب از روی پارچه و کیوور کردن مرکب بر روی آن می شود.

مهمترین مزیت چاپ لاتکس این است که در این فرآیند، مرکب قبل از جمع شدن رول خشک می شود؛ این بدین معنی است که می توان بلافاصله بعد از خشک شدن مرکب، عملیات تکمیلی مانند لمینیت و ورنی را برروی آن اعمال کرد و نیازی به گذاشتن زمان برای تبخیر حامل از روی پارچه نیست. مرکب لاتکس بدون ورنی و لمینت نیز دارای پایداری مناسب در مقابل گرد و غبار و رطوبت هست، از این مرکب می توان در موارد فضاهای باز نیز استفاده کرد و آن را جایگزین مناسبی برای مرکب های پایه حلال و یووی نیز می دانند. از مرکب های لاتکس می توان برای چاپ وینیل هم استفاده کرد.

از دیگر مزیت های چاپ با مرکب پایه آب، بی بودن آن نسبت به مرکب پایه حلال و یووی است که همین مزیت، آن را برای چاپ بسته بندی های مواد غذایی یا بسته بندی محصولات مربوط به کودکان و بیماران نیز مناسب می کند.

نوع دیگر از مرکب های چاپ دیجیتال، مرکب های پایه حلال با نتیچه ای با پایدار و درخشنده، و رنگ های با اشباع کامل است. پرینترهای سالونت، نه تنها هنوز هم در چاپخانه های سنتی تسلط ویژه ای دارد، کم کم در حال گسترش به بخش مرکب های آبی و یووی نیز هست.

حلال مرکب های پایه حلال، وظایف دوگانه ای را در فرآیند چاپ ایفا می کنند. اولی اینکه از طریق حلال ، پیگمنت مرکب بر روی بستر انتقال داده می شود و دوم اینکه حلال به کیور شدن مرکب بر روی پارچه کمک می کند. رنگ مرکب به قسمت های زیرین بستر چاپ نفوذ می کند و بر روی آن تثبیت می شود. در این فرآیند وقتی که حلال به طرق مختلف از روی بستر چاپ تبخیر می شود، رنگ باقی مانده کاملا بر روی بستر پایدار خواهد بود که در مقابل عوامل فرسایشی حتی خراش نیز مقاوم است. از مرکب های پایه حلال می توان برای انواع بسترهای پوشش دار و بدون پوشش نیز استفاده کرد حلال مرکب می تواند تا ۹۰ درصد کل حجم را دارا باشد.

وقتی حلال وظیفه خود را انجام می دهد، از روی بستر تبخیر می شود. این گازهای معلق در هوا، می تواند حاوی مواد مخربی مثل VOC باشد که برای محیط زیست بسیار مخرب است. البته تولید کنندگان نسل جدید مرکب ها، تا حدود زیادی این مواد را از فرمولاسیون آن ها خارج کردند. با همه اینها توصیه می شود که در اطراف پرینترهای پایه حلال، هوای تمیز و سیال جریان داشته باشد. امروزه بسیاری از تولید کنندگان، مرکب های اکوسالونت و سالونت های بسیار سبک را به بازار عرضه می کنند که نه تنها قابلیت استفاده بر انواع مرکب های بدون پوشش را دارد، بلکه گاموت رنگی بهتری را نیز ارائه می دهند. اخیرا شرکت میماکی، ۹۸ درصد مرکب های پایه حلال خود را برای محیط زیست بهینه کرده است. مرکب های پایه حلال، هنوز یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای چاپ کارهای فضای باز و بسترهای بدون پوشش است.

این مطلب مفید را بخوانید:  چاپ فلکسو چگونه عمل می‌کند؟

مرکب های پایه حلال در مورد کارهای پیچیده گرافیکی و صنایع پیچیده گرافیکی و صنایع پیچیده تر هم استفاده زیادی دارد؛ زیرا در کارهای پیچیده تر مرکب گرم یا کشیده می شود. اما بزرگترین مشکل مرکب های پایه حلال این است که این چاپ اگرچه بعد از بیرون آمدن کار از ماشین ریال به نظر خشک می آیند، باید ۲۴ ساعت در فضای باز بمانند تا حلال به طور کامل از بستر تبخیر شود. همین باعث تاخیر در کار عملیات تکمیلی و لمینت کاری می شود.

نوع دیگری از مرکب های مورد استفاده در چاپ دیجیتال، مرکب های یووی هستند. این نوع مرکب ها به دلیل مزیت های بسیار زیادشان، همیشه مورد توجه و محبوبیت چاپخانه داران بوده است. مثلا اینکه این نوع مرکب بعد از انتقال از بستر، سریعا خشک می شود و به همین ترتیب می تواند فورا به بخش عملیات تکمیلی و برش برود. برخلاف دیگر انواع مرکب، در مرکب های یووی عامل حامل مرکب وجود ندارد، یعنی در فرآیند چاپ، مرکب از طریق تابش نور یووی بر روی بستر عمل می کند.

ترکیبات اولیه مرکب های یووی، مونومرها هستند که با تابش نور یووی، پیوندهای سرسخت پلیمری تشکیل می دهند. دو مزیت بزرگ دیگر مرکب های یووی، سرسختی بسیار بالای سطح چاپ در مقابل خراش و خیس شدن است که آن را برای قرار دادن در محیط های باز برای مدت های طولانی ، مناسب می کند. مرکب های یووی برای دو نوع پرینتر رول و ورقه ای تولید شده است.

برای بدست آوردن سطوح صاف و گلاسه بر روی کاغذ و مقوا، محدودیت هایی در استفاده از مرکب ها وجود دارد. آماده سازی این سطوح قبل از شروع فرآیند چاپ از اهمیت بالایی برخوردار است. ولی با این حال تولید کنندگان مرکب های یووی در حال تلاش برای مناسب سازی این نوع مرکب برای سطوح گلاسه هستند. از مرکب های یووی انعطاف پذیر برای پرینترهای با تغذیه رول استفاده می شود با این حال نوع خاصی از مرکب های یووی نیز هستند که برای بسترهای سخت و عملیات تکمیلی شدیدتر مناسب اند.

مرکب های نرم، استقامت و پایداری مرکب های سخت یووی در مقابل خراش و خیس شدن را ندارند. ولی از آنها در پرینترهای تغذیه رول استفاده گسترده ای می شود. همچنین انواع نرم مرکب ها دارای خواص و مزیت های منحصر به فردی است که در مرکب های سخت وجود ندارند. بعضی از این مرکب ها به خاطر الاستیسیته بالا، حتی مناسب برای کارهای گرافیکی نیز هستند.

در این زمینه شرکت فوجی فیلم توانسته به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یابد؛ مرکب های جدید این شرکت، قابلیت نشست بر روی انواع اشیای سه بعدی را دارد که این فناوری را جلوتر از همه فناوری هایی که تا به امروز پدید آمده قرار می دهد. تکنولوزی جدید فوجی فیلم، از لامپ های ال ای دی برای کیور کردن مرکب استفاده می کند. کیور کردن مرکب توسط نور ال ای دی، مزایای فراوانی دارد؛ اول اینکه این لامپ ها دارای عمر ۱۵ تا ۲۰ هزار ساعتی هستند. در صورتی که لامپ های فلزات هالیدی، تنها ۱۰۰۰ ساعت انرژی دارند. دوم اینکه لامپ های ال ای دی، به سرعت می توانند خاموش و روشن شوند که همین، از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری میکند.

مرکب های هیبریدی از انواع بسیار پرطرفدار مرکب دارای ترکیبی از بهترین خواص از مرکب های متفاوت هستند. مهمترین و پرطرفدارترین این نوع مرکب، مرکب یووی سالونت است که دارای خواص هر دو نوع مرکب است. اولین بار شرکت میماکی از این نوع مرکب برای ماشین های مدل JV400SUV معرفی کرد و بعد از آن ، فوجی فیلم نسخه دیگری از این ماشین را به بازار عرضه کرد که ویبرنت نامیده می شود.

در هر دوی این ماشین ها، چهار واحد رنگ وجود دارد که هر سه نوع مرکب پایه آب، سالونت و یووی را پشتیبانی می کند. همکاری مرکب های یووی و سالونت بدین صورت است که مرکب سالونت ، ابتدا بر روی بستر منتقل می شود و چسبندگی لازم را به دست می دهد، بعد از آن مرکب یووی پایداری و استقامت لازم برای کار فراهم می آورد.

شرکت فوجی فیلم توانسته به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یابد؛ مرکب های جدید این شرکت، قابلیت نشست بر روی انواع اشیای سه بعدی را دارد که این فناوری را جلوتر از همه فناوری های که تا به امروز پدید آمده قرار میدهد.

کلید موفقیت این تکنولوژی این است که عمل آوری مرکب یووی در این مورد به تاخیر می افتد که همین باعث براقیت و به دست آمدن طیف گسترده ای از رنگ می شود؛ نتیجه ای که در مورد مرکب های یووی ساده، اتفاق نمی افتد.

مرکب های هیبرید یووی، برای چاپخانه دارانی که قصد استفاده از مرکب یووی در پرینترهای کانون شیال را دارند بسیار مناسب است؛ بزرگترین مزیتی که مرکب های هیبرید به همراه دارند، اضافه کردن قابلیت کوتینگ در داخل خط چاپ است. در این مواقع از یک لایه مرکب یووی بر روی کار تازه چاپ مرکب لیتوگراف استفاده می شود که نتیجه فوق العاده ای را به همراه دارد. سطح نرم و گلاسیته بالا از نتایج استفاده از مرکب های هیبریدی استو. همچنین در فرآیند چاپ با مرکب های هیبرید، مرکب به پرینتر اجازه چاپ خیس روی خیس رو می دهد و از این طریق در مصرف انرژی لامپ های خشک کنی در هر بخش صرفه جویی می کند.

مرکب های یووی هیبرید، سهم بزرگی از آینده چاپ جهان را دارا خواهد بود، زیرا این نوع فرآیند در چاپ بسته بندی و فولدینگ کارتن از همین الان هم نقش پررنگ و موثری را ایفا میکند. در هر حال، اینکه یک واحد اضافی برای چاپ یووی به پرینترهای سنتی مان اضافه کنیم، بسیار مقرون به صرفه تر از این است که یک ماشین غول آسا را صرفا برای چاپ مرکب یووی در چاپخانه جا دهیم، مرکب های هیبرید همچنین، نیاز به عوض کردن روتین رول ها و بلنکت ها را در هر بار تغییر فرآیند چاپ از کانونشیال به یووی، به طور کامل حذف میکند.

منبع : چاپخونه

اپسون Epson | معرفی شرکت اپسون

شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید