تاریخ بوجود آمدن چاپ گراور به چه زمانی بر می گردد؟
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹
مهمترین ویژگی های چاپ گراور
مهر ۱, ۱۳۹۹

چاپ فلکسو Flexography چیست ؟

فلکسوگرافی، همانطور که از نام آن پیداست، از صفحات یا کلیشه های چاپی قابل انعطاف استفاده می کند. صفحات اغلب به کمک نگاتیو تصویری که قرار است چاپ شود به صورت لیزری حکاکی شده و سپس حول غلتک دوّار پیچیده می شوند. به کمک این غلتک ها و از طریق ترکیب جوهرهایی که سریع خشک می شوند و همچنین (در بسیاری موارد) با استفاده از گرما برای تنظیم سریع جوهر، می توان ورق های بزرگ مقوای موجدار را با سرعت بسیار بالایی از طریق فشار تغذیه کرد. همۀ عملیات ها شامل برش، تا کردن، و فرآیندهای دیگر را می توان به صورت «درون خطی» از طریق چاپگر انجام داد.

امروزه فلکسوگرافی به عنوان برترین روش چاپ برجسته شناخته شده و از روش چاپ لترپرس نیز سبقت گرفته و روز به روز رو به پیشرفت است. چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی با استفاده از پلیت های ژلاتینی و یا فتوپلیمر و مرکب رقیق که سرعت خشک شدن آن زیاد است و یا مرکب پایه آب و با ماشین های چاپ فلکسو که همگی به صورت رول چاپ می کنند، انجام می شود.

چاپ فلکسو را معمولا یک روش چاپی ساده به شمار می آورند که در آن از سیستم های مرکب دان ساده استفاده شده و سیستم تغذیه آن به شکل رول است. لترپرس در مقایسه با چاپ فلکسو، از مرکب غلیظ و با چربی زیاد استفاده می کند و برای تغذیه مرکب، سیستم مرکب دان پیچیده تری به منظور نوردکردن مرکب و تبدیل آن به لایه های نازک، نیاز دارد.

چاپ فلکسو گونه‌ ای از چاپ‌های برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی حاوی طرح مستقیما با جنس چاپ شونده در تماس است. این روش چاپ به دلیل استفاده از کلیشه‌های لاستیکی قابل انعطاف(فتو پلیمر)، «فلکسو» نام گرفته‌است. چاپ فلکسو عموما برای چاپ بر روی سطوح نایلونی کاربرد دارد.

فلکسو چاپی است که بیشتر در خدمت بسته بندی کالا قرار دارد. این نوع چاپ که در زمرهٔ چاپ‌های برجسته قرار دارد قابلیت چاپ بر روی فیلم، پلاستیک، سلفون، کاغذ و مقوا را دارا است و به هنگام چاپ بر روی کارتن‌های پلاستیکی، سلفون یا هر صفحهٔ شفاف دیگر می تواند سطوح را به صورت موضعی و بر حسب نیاز با مرکب سفید پوشش دهد.

فلکسو یکی از روش چاپ برجسته شناخته شده که در سال ۱۹۹۰ برای چاپ پاکت و ساک های کاغذی اختراع شد و از روش لتر پرس نیز سبقت گرفته فلکسو یک روش چاپی ساده به شمار می رود که از سیستم های مرکب دان ساده استفاده شده و سیستم تغذیه آن به شکل رول است

فلکسوگرافی بطور معمول روشی است که بیشتر برای بسته بندی استفاده می شود . یک چاپ فلکسو با انداختن تصویر مورد نظر به عنوان یک طرح برجسته و سه بعدی بر روی یک ماده پلاستیکی یا پلیمر مانند چاپ با سیب زمینی کودکان بدست می آید . اندازه ی مشخصی از جوهر بر روی سطح صفحه چاپ ) یا استوانه چاپ ( توسط یک غلطک مالیده می شود . سپس سطح چاپ به گردش در می آید و با کاغذ تماس پیدا می کند . فلکسو بدین دلیل نامگذاری شده است که در اصل به عنوان روشی برای چاپ بر روی مقوا که با سطحی خیلی ناصاف استفاده می شده است . ضروری است . که صفحه ی چاپ با مقوا تماس پیدا کند .

به این دلیل انعطاف پذیر است . نقاط چاپ نشده برجسته بر روی مقوا نباید با جوهر بر صفحه چاپ تماس پیدا کند . به این دلیل نقاط چاپ نشدنی بر صفحه ی چاپ عمیق تر حک می شوند . در اصل فلکسو خیلی خاص از ظرافت بوده است .

در چند دهه اخیر پیشرفت های بسیاری در جنس و روش تهیه ی صفحه ی چاپ ) نور دهی عکاسی و حکاکی مستقیم توسط لیزر ( انجام شده است.

امروز چاپ تمام رنگی با فلکسو ممکن شده است . مزیتی که فلکسو گرافی نسبت به لیتوگرافی دارد این است که می توان از جوهر های بیشتری برای چاپ استفاده کرد . همچنین فلکسوگرافی قابلیت چاپ بر مواد مختلفی را دارد . محصولات معمولی که با این روش چاپ می شوند کارتن های قهوه ای رنگ ، پاکت های ذرت و چیپس ، ظرف های ماست و حتی کاغذ دیواری است .

منبع : تولید محتوا چاپخونه

تعریف چاپ سه‌بعدی و تاریخچه چاپ سه‌بعدی

این مطلب مفید را بخوانید:  ریسو Riso | معرفی شرکت ریسو
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید