استنسیل Stencil چیست ؟
آبان ۲, ۱۳۹۹
مهمترین محصولات و کاربردهای چاپ افست چیست ؟
آبان ۴, ۱۳۹۹

چاپ بالشتکی یا چاپ تامپو چیست؟

چاپ بالشتکی نوعی فرآیند چاپ است که در آن تصویری ۲ بعدی روی یک شی سه بعدی منتقل می شود این کار مثل انجام فرآیند چاپ افست به صورت غیر مستقیم انجام میشود. در این فرآیند تصویر روی پلیت چاپ (کلیشه) از طریق یک پد سیلیکونی روی یک لایه (سطح چاپی) منتقل می شود.

چاپ بالشتکی در بسیاری از صنایع مانند پزشکی، اتوماسیون، الکترونیک و تجهیزات، لوازم ورزشی و اسباب بازی به کار می رود. همچنین می توان از مرکب های رسانا، انواع چسبها، رنگ ها و روغن ها در آن استفاده کرد. تغییرات فیزیکی در لایه مرکب روی کلیشه و پد باعث می شود تا تصویر گراور چاپ شده به پد چسبیده و سپس روی لایه دیگر (سطح چاپی) منتقل شود. ویژگی های منحصر به فرد پد سیلیکونی باعث می شود تا تصویر از روی سطح صافی بلند شده و به روی انواع سطوح منتقل شود (مانند سطوح صاف، استوانه ای، مدور، زوایای ترکیبی، بافتها، سطوح تورفته و بیرون آمده).

چاپ بالشتکی یا چاپ تامپو چیست؟

در واقع چاپ گود غیر مستقیم است. در این نوع چاپ، فرم چاپی مستقیما باسطح چاپی تماس پیدا نمی کند.بلکه این تماس از طریق بالشتک و یا غلتک انجام می گیرد.تاریخچه چاپ بالشتکی بر میگردد به روشی که باری اولین بار ، برای چاپ صفحه ساعت در سوئیس ابداع شد و در آن از یک بالشتک ژلاتینی استفاده گردید. تکامل جدی این روش چاپی زمانی انجام گرفت که ساخت بالشتک هایی از جنس سیلیکون امکان پذیر شد. در ساخت و قالب ریزی بالشتک های سیلیکونی نیازی به حرارت نیست، در نتیجه ،بروز مشکلات ناشی از ذوب کردن مواد در آن وجود ندارد.
در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی اولین دستگاه چاپ بالشتکی که با موتور برقی کار می کرد ساخته شد.طی سی سال گذشته از این روش برای چاپ رویاشیائ با سطوح هندسی و غیر هندسی و با مواد مختلف استفاده شده است.
فرم چاپ بالشتکی معمولا به صورت مسطح و از نوع فرم های گود می باشد.به این فرمها کلیشه گفته می شود.مرکب بر روی بخش هایی از فرم که حاوی اطلاعات و در نتیجه گود می ابشد قرار می گیرد.تماس بالشتک سیلیکونی با کلیشه باعث می شود که مرکب از روی فرم به روی سطح سیلیکونی بالشتک انتقال یابد.در اینجا بالشتک مانند یک مهر ژلاتینی عمل می کند و بدین ترتیب امکان چاپ روی سطوح مختلف را فراهم میسازد.

این شیوه چاپ در گروه چاپ های گود قرار می گیرد، این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ می باشد. از ویژگی‌های این شیوه امکان چاپ، روی مواد مختلف و متنوع هم از نظر جنس مواد و هم از نظر شکل هندسی آنها می باشد بطوریکه با این روش می توان بر روی سطوح صاف، منحنی، گرد، محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد. واسط چاپ در چاپ تامپو، لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون (Tampon) می گویند. این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهرهای لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند.

منبع : چاپخونه

تعریف چاپ افست عمومی بروشور و انواع آن

این مطلب مفید را بخوانید:  تعریف چاپ افست و مزایای چاپ افست
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید