انواع ماشین چاپ فلکسو
مهر ۲۶, ۱۳۹۹
مهمترین تفاوت چاپ سیلک و چاپ دیجیتال که شما آن را نمی‌دانید
مهر ۲۸, ۱۳۹۹

پیگمنت چیست ؟

پیگمنت ها مهمترین بخش مرکب را تشکیل می دهند که تعیین کننده ۵۰ درصد از قیمت آن هم هستند. ‌پیگمنت‌ها ذرات جامدی به رنگ سفید، سیاه و فلورسنت هستند که به دلیل خاصیت جذب یا انتشار نور، ظاهر اشیا را تغییر میدهند.

اولین مرکب ها از آب سبزیجات و میوه ها تهیه می شد. بعدها از ترشحات بدن جانورانی مثل ماهی، خرچنگ و اختاپوس، خون نوع خاصی از حلزون و شیره درختان نیز به عنوان جوهر استفاده شد. شواهد تاریخی نشان می دهد که اولین مرکب شبیه به مرکب های امروزی، در ۹۰۰۰ سال پیش در کشور مصر پیدا شده است که ترکیبی از عصاره سبزیجات و بعضی جانوران و چسب بوده است. اولین مرکب سیاه مخصوص تحریر نیز در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد، از سوسپانسیون کربن و آلبومین تخم مرغ ساخته شد و برای تحریر متون اداری آن زمان به کار می رفته است. مرکب های امروزی اما دارای فرمولاسیون بسیار پیچیده تری هستند؛ علاوه بر پیگمنت که عامل اصلی جوهر است، مواد دیگری که مجموعا “حامل” نامیده می شوند در مرکب های امروزی به کار می روند. تنظیم کننده های PH مرکب، رطوبت گیر هایی که باعث نشست پیگمنت بر روی بستر می شوند، رزین های پلیمری برای چسباندن پیگمنت ها کنار هم، ضد کفها برای جلوگیری از کف کردن مرکب، افزونه های رطوبتی مانند مواد فعال در سطح برای تنظیم ویژگی های سطحی بستر، آفت کش ها برای جلو گیری از رشد آفت و باکتری بر روی سطح بستر و غلظت سازها برای تنظیم ضخامت لایه مرکب، از انواع مواد تشکیل دهنده مرکب نهایی مورد استفاده در چاپ امروزی هستند.

مرکب های امروزی همچنین به دو دسته تقسیم میشوند :

مرکب چاپ و مرکب تحریر

مرکب چاپ خود به دو زیر مجموعه تقسیم می شود: اول مرکب چاپ افست که طی آن پلیت چاپ با مرکب تماس دارد و مرکب را به کاغذ منتقل می کند و دوم مرکب چاپ غیر تماسی دیجیتال که شامل تکنولوژی جوهرافشان و الکتروفوتوگرافی می شود.

منبع: چاپخونه تولید محتوا

این مطلب مفید را بخوانید:  چاپ بنابر تقاضا
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید