مزایای چاپ فلکسوگرافی
مهر ۱۸, ۱۳۹۹
مرکب چاپ اسکرین در چه مواردی مورد نیاز است؟
مهر ۲۰, ۱۳۹۹

چاپ گراور چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند چاپ گراور :

به دلیل هزینه بالای ساخت سیلندر، روش گراور صرفا برای کارهای با تیراژ بالا و کارهای رول صرفه اقتصادی دارد. همانطور که گفتیم به روش چاپ گراور به صورت رول روتوگراور گفته می‌شود.
در این روش برای مقاوم کردن سیلندرها در چاپ‌های با تیراژ بالا سیلندرها با استفاده از فلز کروم آب داده می‌شوند. در این حال وقتی در طی فرآیند چاپ لایه کروم کشیده شده روی سیلندر در حال از بین رفتن بود دوباره سیلندر را آب کروم می‌دهند.
چاپ گراور چگونه انجام می‌شود؟

روش گراور یک روش مستقیم (direct) چاپی است (یعنی تصاویر به صورت مستقیم از روی سیلندر به روی سطح چاپ شونده منتقل می‌شوند) به همین دلیل در دستگاه‌های روتو گراور نیازی به استفاده از روش‌های کنترل مخزن مرکب نیست پس می‌توان کیفیت را در این روش به خوبی کنترل کرد و سرعت چاپ را بالا برد. در برخی موارد سرعت چاپ دستگاه می‌تواند به حدودا ۹۰۰ متر در دقیقه برسد.

مراحل انجام چاپ گراور به ترتیب زیر می باشد :

مرحله یک – فرو رفتن سیلندر به داخل مخزن مرکب دستگاه و چرخیدن آن درون مخزن و پر شدن حفره‌ها با مرکب روان و رقیق.
مرحله دو – تماس سطح سیلندر با یک تیغه استیلی به نام تیغه «داکتر بلید» و گرفته شدن مرکب اضافی سظح سیلندر و باقی ماندن مرکب درون حفره‌ها.
مرحله سه – قرار گرفتن سطح چاپ شونده بین سیلندر گراور و سیلندر فشار دهنده دستگاه و انتقال مستقیم مرکب از دورن حفره‌ها بر روی سطح چاپ شونده.
با توجه به ضخامت و غلظت پایین مرکب منتقل شده بر روی سطح چاپ شونده رنگ مایه‌های بدست آمده در چاپ گراور با رنگ مایه‌های دیگر روش‌های چاپی متفاوت است.
بنابراین به جای استفاده از مرکب‌های سایان، ماژنتا، زرد و مشکی (CMYK) معمول از مرکب‌های قرمز، آبی و زرد و مشکی در آن استفاده می‌کنند. در مجموع استانداردهای مشخصی برای استفاده از انواع مرکب و اندازه حروف چاپی برای چاپ سطوح مختلف چاپی وجود دارند.

منابع اینترنتی

اساس چاپ گود Gravure چیست؟

این مطلب مفید را بخوانید:  آنچه باید در مورد مرکب‌های چاپ فلکسو بدانید
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید