پیدایش کاغذ با پاپیروس و پرگامنت‌ها
مرداد ۳, ۱۳۹۹
قطع کاغذ برای کتاب
مرداد ۶, ۱۳۹۹

ساخت کاغذ و انواع برش کاغذ

الیافی که در ساخت کاغذ بکار می‌رود معمولاً طبیعی و شامل سلولز است؛ و به دو روش شیمیایی و فیزیکی است. به این صورت که الیاف سلولوزی را در آب قرار می‌دهند تا رطوبت کافی جذب و حالت خمیری و نرم پیدا کند. سپس یر روی یک صفحه شبکه ای قرار می‌دهند تا خشک شود و حالت یکدست پیدا کنند. الیاف نیز با از دست دادن رطوبت خود به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در نقاطی که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند یک پیوند شیمیایی ایجاد می‌شود که این الیاف را به هم متصل می‌کند.
پیرامون واژه

کاغذ یا کاغذ کلمه‌ای است پارسی و ذکر این لغت یا «ورق» در کتب قدیمی عربی بسیار فراوان دیده می‌شود. خمیر کاغذ بیشتر از چوب سوزنی برگان ساخته می‌شود (به دلیل داشتن الیاف طولانی‌تر)

کاغذ یکی از فراورده‌های مهم چوب است. برای ساختن کاغذ ابتدا تنه درخت را به وسیله دستگاه خردکن به خورده چوب و براده چوب تبدیل می‌کنند. سپس خرده چوب‌ها را به وسیله مواد شیمیایی و روش‌های مختلف در برج پخت خمیر تجزیه می‌کنند و از آن‌ها الیاف سلولوزی به دست می‌آید که خمیر کاغذ نامیده می‌شود. از درهم رفتن الیاف سلولوزی و بعد از پرس آن‌ها ورقه کاغذ ساخته می‌شود.

انواع برش کاغذ :

اندازهٔ کاغذ از نظر برش طبق استانداردهای مختلف طبقه‌بندی می‌شود. یکی از مهم‌ترین طبقه‌بندی‌های بین‌المللی، استاندارد A است. در این استاندارد، از A0 که بزرگ‌ترین اندازه است، هرچه عدد بزرگ‌تر می‌شود، ابعاد کاغذ نصف می‌گردد به‌طوری‌که:

A0:84.1*118.9 cm

A1:59.4*84.1 cm

A2:42*59.4 cm

A3:29.7*42 cm

A4:21*29.7 cm

A5:14.8*21 cm

A6:10.5*14.8 cm

البته برش‌های غیراستانداردی مثل A-1 نیز وجود دارد.

کاغذ A4 کاربردترین و پرمصرف ترین نوع کاغذ در ایران و دیگر نقاط دنیاست . بیشترین مصرف کاغذ A4 در شرکت ها و ادارات می باشد که یکی از اقلام مصرفی اداری به حساب می آید , در نتیجه کیفیت نوع کاغذ و همچنین قیمت مناسب کاغذ A4 برای مدیران شرکتها و موسسات بسیار حائز اهمیت می باشد . کیفیت بالا و قیمت مناسب کاغذ موجب میگردد که یک برند ، جایگاه ویژه ای را در بازار کاغذ پیدا کند . بررسی ها حاکی از آن است که کیفیت بالای کاغذ با طول عمر دستگاههایی که از کاغذ استفاده میکنند رابطه مستقیمی دارد , برای مثال میتوان گفت که دستگاه کپی ، دستگاه پرینتر ، دستگاه فکس و سایر دستگاههایی که ماده اصلی مصرفی آنها کاغذ است طول عمر مشخصی دارند ، که قطعاً با استفاده از کاغذ های مناسب و با کیفیت بالا میتوان بیشترین استفاده را از طول عمر مفید دستگاه داشت .

خدمات پرینت، پلات و اسکن

این مطلب مفید را بخوانید:  پیشینه صنعت چاپ در ایران
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید