چاپ هلیوگراور چیست؟
شهریور ۲۶, ۱۳۹۹
تاریخ بوجود آمدن چاپ گراور به چه زمانی بر می گردد؟
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

اساس چاپ گود Gravure چیست؟

اساس چاپ گراور یا هلیوگراور بر پایه روش چاپ گود است و از نظر تخصصی در مقایسه با چاپ افست و لترپرس بسیار پیشرفته تر می باشد. چاپ گراور در عمل برعکس چاپ لترپرس انجام می شود، به این معنی که قسمت های گود شده سیلندر گراور تصویر یا سطح چاپ شونده را تشکیل می دهد و بقیه قسمت های آن چاپ نمی دهد.

روش چاپ گراور از اواخر قرن هجده به منظور چاپ بر روی کاغذ دیواری و کتان مورد استفاده قرار گرفت. در این روش مرکب را به قسمت های گود شده سیلندر، تغذیه کرده و سپس سطح سیلندر را با استفاده از یک تیغه پاک کرده و چاپ را بر روی موادی که از قدرت جذب مرکب بالایی برخوردار هستند انجام می دهند.

پیدایش فتوگراور به شکلی که امروزه شناخته شده است به سال های ۱۹۵۰ برمی گردد که از تکنیک عکاسی در روش گراور استفاده شد و چاپ فتوگراور در شکل اولیه آن با استفاده از پلیت های مسی تخت صورت می گرفت، که اقتصادی نبود. تا این که به ابتکار کارل کلاتیش (Karl Klietsch)سیلندر گراور جایگزین پلیت های تخت شد.

چاپ گود، ابتدا اقتصادی نبود، تصویرسازی در این روش به وسیله عکاسی بر روی مواد حساس به نور انجام می شد، سپس تصویر مورد نظر بر روی سطح صاف و نرم پلیت مسی و یا سیلندر منتقل می شد و با اسید کاری بر روی آن به شکل گود در می آمد.

امروزه حکاکی سیلندر گر اور را با روش الکترومکانیکی و یا با استفاده از ماشین های حکاکی لیزری انجام می دهند. سیلندرهای گراور امروزی از جنس استیل و با روکش مسی ساخته می شوند که این نوع سیلندر گران قیمت است، اما تحقیقات زیادی در دست انجام است تا جایگزین ارزان تری برای آن پیدا کنند. یک بخش از این تحقیقات با هدف تولید سیلندر گراور با روش فتوپلیمر PhotoPolymer)) انجام می شود. چاپ گود با ماشین های رول و استفاده از کاغذ رول انجام می گیرد و چنانچه بتوان روش ارزان تری را برای تهیه پلیت گراور عرضه کرد، استفاده از این روش چاپی در ماشین های چاپ گود ورقی نیز می تواند بازار کار خوبی را به خود اختصاص دهد. کیفیت چاپ گراور معمولا یک دست بوده و در تمام طول چاپ به حالت یکنواخت انجام می شود. هر چند که با بزرگ نمایی مناطق چاپ شده می توان رنجه شدن خطوط و حتی حروف را در اجزای ریز مشاهده کرد.

کیفیت چاپ کارهای رنگی با استفاده از این روش بسیار بالاست و به همین دلیل چاپ گود به عنوان یک روش چاپی با کیفیت بالا شناخته شده است. کیفیت چاپ گود حتی بر روی کاغذهای ارزان قیمت نیز بسیار مطلوب است و این یکی از ویژگی های این روش چاپی است.

ماشین های چاپ گود را باید در ردیف بزرگ ترین ماشین های موجود در بخش ماشین سازی صنعت چاپ دانست که عرض رول آن ممکن است تا ۲۴۰۰ میلی متر باشد و تعداد برج های چاپ آن در مواردی تا ۱۶ واحد چاپی را شامل می شود.

از این روش برای چاپ کارهای با تیراژ بسیار زیاد مثل مجله، چاپ کاتالوگ رنگی برچسب، مقوا، بسته بندی، تمبرهای پستی و دیگر موارد مشابه استفاده می شود.

منبع : تولید محتوا چاپخونه

زایکون Xeikon | معرفی شرکت زایکون

این مطلب مفید را بخوانید:  چاپ دیجیتال یک مفهوم یا یک فن آوری ؟
شروع مشاوره آنلاین
چگونه میتونم راهنمایتون کنم ؟
چاپ دیجیتال رازی
ارائه خدمات چاپ دیجیتال
چاپ پلات و لمینت
کارت ویزیت دیجیتال
چاپ فضای داخل
سازه های نمایشگاهی
چاپ افست عمومی
خدمات پرینت ، پلات و اسکن
تماس از طریق واتساپ یا تلگرام با شماره
09121895803
لطفا برروی "شروع مشاوره آنلاین" کلیک کنید